• wirtualne muzea-box

    Dziedzictwo w cyfrze. Zbiór studiów przypadku wdrażania nowych technologii w instytucjach kultury.

    Wraz z rozwojem świata wirtualnego oraz postępem nowych technologii coraz częstsze stają się wspólne przedsięwzięcia podejmowane przez instytucje kultury oraz kreatywne studia projektowe specjalizujące się w tworzeniu kompleksowych rozwiązań webowych, mobilnych, czy multimedialnych (portale, aplikacje, interaktywne wystawy itp.). Efektem tych prac są nowoczesne usługi, jak m.in.: portal „Wirtualne Muzea Małopolski”, aplikacja webowa „Żydowska Warszawa”, interaktywna […]

    Kontynuuj czytanie
  • case-box

    „Wirtualna wizytówka czy coś więcej?” – oficjalna strona inernetowa Muzeum Narodowe w Krakowie

    Zbudowanie strony internetowej może niektórym osobom wydawać się czymś banalnie prostym. Wystarczy trochę tekstu, kilka zdjęć i kolorowej grafiki. Następnie należy to, w zasadzie w dowolny sposób, rozłożyć w polu widocznym na ekranie komputera i gotowe! Nic bardziej mylnego. Stworzenie funkcjonalnej strony internetowej, przejrzystej i atrakcyjnej dla użytkowników, z intuicyjną nawigacją wymaga włożenia niemałego wysiłku. […]

    Kontynuuj czytanie
  • case-box

    „Repozytorium w pięciu krokach” – Wirtualne Muzea Małopolski

    Stworzenie cyfrowego repozytorium z zasobami dziedzictwa kulturowego to duże wyzwanie dla każdej instytucji kultury. Wiele z nich – bez dużych doświadczeń w działaniach technologicznych – trafia od razu na głęboką wodę, realizując projekty digitalizacyjne o dużej skali i znacznych (często wielomilionowych) budżetach. Takie wyzwania nieodłącznie wiążą się z ryzykiem popełnienia błędów. By ich uniknąć warto […]

    Kontynuuj czytanie
  • case-box

    „Historia to ludzie” – Żydowska Warszawa Muzeum Historii Żydów Polskich

    Historia w szkole może nudzić. O ludziach, którzy żyli kilka wieków temu uczymy się tylko suchych danych – jak miał na imię król, jaki był tytuł książki danego pisarza, i daty, daty, daty. Zazwyczaj na lekcjach nie ma czasu, żeby poznać „twarze” ludzi z przeszłości, tak by dobrze ich sobie wyobrazić, zobaczyć, że nie różnili […]

    Kontynuuj czytanie
  • case-box

    „Narracja jako artefakt” – Multimedialna wystawa Muzeum II Wojny Światowej

    Multimedialna wystawa Muzeum II Wojny Światowej jako przykład dobrego użycia technologii cyfrowych do opowiadania historii Wykorzystując cyfryzację kultury, nowe technologie i odpowiednio zbudowaną narrację, można tworzyć opowieści muzealne na miarę XXI wieku. Przykładem dobrego połączenia tych elementów jest największa wystawa multimedialna w Polsce – stworzona przy współpracy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku i krakowskiej […]

    Kontynuuj czytanie
  • crowd-box

    Museo del Prado – nowy wzór cyfrowej obecności instytucji kultury

    Prezentujemy kolejne studium przypadku opracowane przez zespół ekultura.org*. Poprzednio zajmowaliśmy się wykorzystaniem technologii beaconów w krakowskim Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK. Tym razem obiektem naszego zainteresowania uczyniliśmy madryckie  Muzeum Prado. Wybraliśmy Prado, ponieważ jest to instytucja, która może służyć za przykład podmiotu wykorzystującego cyfrowe dziedzictwo do tworzenia produktów i usług poszerzających pole doświadczeń i interakcji użytkowników […]

    Kontynuuj czytanie
  • UX box

    Raport mash-up

    Zapraszamy do przeczytania podsumowania z naszych raportów, przygotowanego w formie mashup: Raport mashup.

    Kontynuuj czytanie
  • digitalizacja skala box

    Digitalizacja dziedzictwa – skala, rodzaj, filozofia

    W ramach dwóch największych programów finansujących bieżącą digitalizację obiektów dziedzictwa kulturowego zrealizowano 225 projektów. 164 projekty przeprowadziły 84 instytucje publiczne, a 61 projektów zrealizowało 50 organizacji pozarządowych, kościołów i uczelni. Budżet programu dedykowanego instytucjom publicznym był 10-krotnie wyższy. Instytucje zazwyczaj digitalizowały jednocześnie kilka rodzajów dziedzictwa (zbiory archiwalne, biblioteczne, audiowizualne i muzealne). Najczęściej digitalizowano starodruki – […]

    Kontynuuj czytanie
  • UX box

    Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki.

    Analiza tego, czy, w jakim zakresie oraz w jaki sposób zdigitalizowane zasoby są następnie udostępniane w przestrzeni internetu, wydaje się więc jednym z ważniejszych elementów całego procesu tworzenia cyfrowych obrazów dóbr kultury. Zdając sobie sprawę z tego, jak dużą rolę w całym łańcuchu dystrybucji cyfrowych obrazów dziedzictwa kulturowego stanowią platformy internetowe, postanowiliśmy przeprowadzić pogłębioną analizę tego, w jaki sposób podmioty biorące […]

    Kontynuuj czytanie
  • okładka do swiado

    Świadomość i potrzeby polskich internautów w kontekście digitalizacji kultury

    Jak pokazało przeprowadzone przez nas badanie, jeżeli chodzi o świadomość polskich internatuów na temat digitalizacji w Polsce, można mówić o umiarkowanym sukcesie. Około 1/3 spośród 25,7 mln polskich internautów wie, czym jest digitalizacja oraz rozpoznaje serwisy na których cyfrowe dziedzictwo można znaleźć. Świadomość o procesach digitalizacyjnych jest ściśle skorelowana z wiekiem i miejscem zamieszkania. Generalnie tam, […]

    Kontynuuj czytanie
  • selfie box1

    Selfie z muzeum

    Selfie, a więc autoportret wykonywany za pomocą smartfona, to zjawisko, które przebojem wdziera się do światowych przestrzeni muzealnych. Młodzi zwiedzający chętnie fotografują się na tle dziedzictwa, by następnie udostępnić swój wizerunek w mediach społecznościowych. Okazuje się, że ta nowa i dynamicznie rozwijająca się moda spolaryzowała środowisko muzealników. O selfie w muzeach pisano już na łamach m.in.: The Guardian, Los […]

    Kontynuuj czytanie
  • eTV box

    Telewizja przyszłości = eTelewizja?

    Teoria zapowiadająca załamanie tradycyjnego modelu odbioru telewizji jest
    coraz częstszym przyczynkiem…

    Kontynuuj czytanie