Królewska Akademia Sztuk Pięknych otwiera drzwi w cyfrowym świecie

slider_ekultura_royal
Grafika: The Wellcome Library   Licencja: CC BY

 

Wielka sztuka wymaga wielkiej otwartości; przestrzeni tak ogromnej, by pomieściła cały dramat i komedię ludzkich doświadczeń – czytamy na stronie IDEO, międzynarodowej firmy projektowej i konsultingowe, wykorzystującej metodologię Design Thinking do znajdywania innowacyjnych rozwiązań zarówno dla firm prywatnych jak instytucji publicznych.

Wapienne ściany i palladiańskie wnętrza londyńskiej Royal Academy of Arts (RA) są taką przestrzenią – fascynującą i zróżnicowaną. Uczelnia ta znana jest z goszczenia szerokiego spektrum wystaw, poczynając od arcydzieł Caravaggia, po współczesnych twórców, oraz posiada jedną z najstarszych kolekcji brytyjskich dzieł sztuki. Od 246 lat organizuje wystawę letnią, słynącą z otwartości na zgłoszenia od wszystkich. Nie każdy jednak wie, że od samego początku swojego istnienia, czyli 1768 roku, jest prowadzona przez samych artystów oraz że jest domem dla grupy Adacemicians, której członkami są najznamienitsi współcześni twórcy – od Anisha Kapoora po Normana Fostera.

W związku ze zbliżającą się 250 rocznicą założenia Akademii, powstał pomysł stworzenia jej nowej strony internetowej. Miałaby ona otworzyć drzwi RA na cyfrowy świat i pozwoliłaby dotrzeć użytkownikom do ukrytych zasobów i doświadczeń, z których istnienia wcześniej nie zdawali sobie sprawy. -Chcemy, by zwiedzający odkrywali nie tylko te dzieła, które przyszli zobaczyć, ale także cały ładunek rzeczy dookoła. – mówił Will Dallimore, rzecznik prasowy Akademii. Na wykonawcę zostało wybrane IDEO, innowacyjna firma pracującą metodologią desing thinking i „human centred design”.

Prawdziwym sprawdzianem dla strony internetowej jest satysfakcja jej użytkowników. Dlatego zanim rozpoczęto pracę nad systemem, przeprowadzono szereg badań. Po rozmowach i warsztatach z artystami, pracownikami i gośćmi, projektanci rozpoczęli budowę systemu i testowanie. Otwarcie się na sugestie pozwoliło wykonawcom dogłębnie poznać oczekiwania i potrzeby – okazało się, że zdecydowana większość oczekuje czegoś więcej niż zbioru aktualności i możliwości zakupu biletu. Użytkownicy strony chcą, aby byla ona źródłem wiedzy o sztuce i pozwalała na zbliżenie się do twórców – poznanie ich inspiracji i trybu pracy. Gdy użytkownicy zagłębili się w system i poznali gamę aktywności Akademii, chcieli dowiedzieć się więcej, zobaczyć “kulisy” pracy, wystaw, codziennego życia RA.

W rezultacie powstała strona internetowa skupiona na potrzebach użytkowników, pozwalająca na swobodną wędrówkę poprzez nieskończone zbiory inspiracji i zachwytu. Poprzez nią uzyskuje się dostęp do dzieł, można poznać od podszewki katedry działające w Akademii i skontaktować się z tworzącymi tam artystami. Używkonicy znajdą tam np. zdjęcie strumienia, które stanowiło inspirację dla malarki Mali Morris albo poznać historię nieoczekiwanego powstania obrazu Wielkiego Kanionu autorstwa Davida Hockneya.

Co ważniejsze, nowa strona wprowadziła w Akademii świeże podejście oparte na human centred design, które – miejmy nadzieję – pozwoli sprostać wyzwaniom stojącym przed instytucją, być może na następne ćwierć–milenium.

– Strona, którą dziś uruchomiliśmy, jest pierwszym krokiem w kierunku bardziej ambitnego wykorzystywania technologii internetowych do robienia tego, co robiliśmy zawsze: promowania sztuki i tworzenia przestrzeni, gdzie artysta i odbiorca mogą się spotkać. – czytamy na stronie RA. Strona jest mocno uproszczona w nawigacji, a jej landing page – w ocenie jej twórców – jest swojego rodzaju eksperymentem, dzięki któremu odwiedzający znajdą nie tylko to, czego szukali, ale wiele dodatkowych interesujących treści.

Pierwsze miesiące funkcjonowania strony przyniosły zadawalające rezultaty: współczynnik odrzuceń spadł o 10% (liczba osób, które opuściły stronę po zobaczeniu strony startowej), czas spędzany na stronie wzrósł o 23%, a użytkownicy odwiedzają 8% podstron więcej.

Nowe podejście IDEO do tworzenia usług, oparte na badaniu potrzeb użytkowników, pozwoliło na stworzenie innowacyjnej strony dla RA, jednocześni też pokazało nowe możliwości na zaistnienie instytucji sztuki w internecie. Mamy nadzieję, że tego typu projektowanie doświadczeń i promowanie dziedzictwa w cyfrowej rzeczywistości stanie się dobrym przykładem dla innych instytucji i wyznaczy trendy oraz kierunki na przyszłość.

Źródła:
http://www.ideo.com/work/the-infinite-museum
https://www.royalacademy.org.uk/article/88