Kodowanie cyfrowego dziedzictwa czyli open-culture-hack

slider_ekultura_och2
Zdjęcie: Jan Kraus ©

 

Programiści, projektanci, osoby zainteresowane kulturą i przedstawiciele instytucji kultury we wspólnej pracy na rzecz ponownego wykorzystania cyfrowego dziedzictwa kulturowego.

Hackathon – o co chodzi?
Hackathon jest zbitką dwóch słów hackowania oraz maratonu. Jak więc można się łatwo domyślić, hackathon to maraton programistyczny. Bieganie jest zastąpione tworzeniem kodu, a liczba obowiązkowych kilometrów zamieniona na liczbę godzin w trakcie których należy zaprogramować aplikację internetową. Hackathon zazwyczaj ma również jakiś temat przewodni, który narzuca ramy, w których poruszają się uczestnicy wydarzenia. Nie inaczej było na zorganizowanym przez nas wydarzeniu „open-culture-hack”.

Do pracy zaprosiliśmy programistów, projektantów i osoby pracujące w instytucjach kultury, których zadaniem było wymyślenie i stworzenie w ciągu 24 godzin aplikacji internetowych w oparciu o zdigitalizowane dziedzictwo.

Warto dodać, że celem hackathonu nie jest przygotowanie w tak krótkim czasie gotowej, skończonej aplikacji, ale raczej stworzenie działającego (mniej lub bardziej) prototypu. Po zakończeniu wydarzenia aplikacja może być nadal rozwijana. Hackathon to również wzajemna nauka i zabawa z technologią.

Open-culture-hack, poprzez budowę ciekawych projektów technologicznych, miał umożliwić wydobycie potencjału ze zdigitalizowanych zasobów kultury i dotarcie z nimi do szerszego grona osób. Jednak już samo wydarzenie jest formą promocji cyfrowej kultury i sposobem na docieranie z tymi zasobami do kolejnych kręgów odbiorców.

Przedsięwzięcie zostało zorganizowane we współpracy z inicjatywą Koduj Dla Polski, której celem jest „poszukiwanie technologicznych rozwiązań społecznych problemów”, firmą creativestyle, która udostępniła przestrzeń do pracy i współfinansowała posiłki. W wydarzeniu wzięli również udział eksperci z Wirtualnych Muzeów Małopolski i Muzeum Narodowego w Krakowie, którzy opowiedzieli uczestnikom o swoich cyfrowych zasobach, a następnie włączyli się w prace poszczególnych grup. Co cieszy, w wydarzeniu wzięli również udział (nieoficjalnie) pracownicy innych instytucji kultury. Konkretne wsparcie (również finansowe!) w zorganizowaniu hackathonu miała inicjatywa WebMuses oraz firma Vivid Studio. Udało nam się też pozyskać sponsorów nagród: Wydawnictwo Poltext, Capella Cracoviensis, Muzeum Narodowe w Krakowie, Papierniczeni.

Hackathon rozpoczął się od sesji inspiracyjnej prowadzonej przez zespoły ekultury, Wirtualnych Muzeów Małopolski i Muzeum Narodowego w Krakowie. Celem tej części było pokazanie uczestnikom bogatych zasobów zdigitalizowanego dziedzictwa dostępnych w internecie i nałożenia pewnych ram w myśleniu o projektach aplikacji internetowych. Kolejnym etapem było zawiązanie zespołów i wygenerowanie jak największej liczby pomysłów. Następnie każdy zespół musiał wybrać i zaprezentować jeden z nich, po czym szybko rozpocząć nad nim pracę (bo czasu było coraz mniej!).

Idea tego typu hackathonów nie została wymyślona przez nas, bo podobne wydarzenia odbywają się w różnych zakątkach świata. Między innymi w Danii, Finlandii, Szwajcarii, Holandii, jak i w Australii, ale w Polsce, zdaje się, byliśmy pierwsi (edit: pierwszy hackathon tego typu został zorganizowany w 2011 w Poznaniu) drudzy. Ostatecznie powstało 8 projektów, na większym lub mniejszym poziomie zaawansowania. Opisy projektów zostały zaprezentowane poniżej.

Prototypy

Sklejarty (w założeniu Hocki Klocki), to pomysł na kreatywne przetworzenie modeli 3D różnych dzieł sztuki na papierowe szablony do własnoręcznego sklejenia. „Hocki Klocki” to nie tylko świetna zabawa dla dzieci, ale również dla dorosłych, bo kto by nie chciał przerobić światowida czy renesansowego kufla na papierowe, kolorowe cudo? W założeniu zarówno strona, jak i aplikacja podawałaby podstawowe informacje o danym dziele i umożliwiałaby zmianę jego wzoru, koloru itd., następnie pobranie modelu (w pdfie) do wydruku, wycięcia i samodzielnego sklejenia.
Link: http://bit.ly/1Gv4rvp

sklej

 

 

Wklejarty (w założeniu Wlepto!), to aplikacja, która na bazie zasobów Europeany pozwala tworzyć krótkie komiksowe historie, a następnie je wydrukować. Projekty tworzymy spośród mniej lub bardziej znanych obrazów, starych grafik, pocztówek czy wycinków ze starych gazet. Bazę możemy przeszukiwać poprzez hasła, np. „pies”, „ogród” itd., ale jeśli nie mamy konkretnej wizji możemy skorzystać z opcji losowej wlepki i ją modyfikować. Aplikacja umożliwia stworzenie wlepek o różnych kształtach i przygotowuje projekt tak, aby można było go wydrukować w warunkach domowych (w zależności od wybranego kształtu i rozmiaru aplikacja od razu zapełnia całą stronę a4 wlepkami i przygotowuje gotowy plik w .pdfie). Tak jak w przypadku Hocków Klocków, przy najechaniu na dowolne dzieło w bazie wyświetla się krótka informacja o jego pochodzeniu i autorze.
Link: http://bit.ly/1NxUv3y

Kulturnik – narzędzie służące popularyzacji kultury wśród młodych osób. Działa podobnie jak Endomondo, z tą różnicą, że w zamian za dzielenie się informacjami o swojej aktywności wśród swoich znajomych, użytkownicy Kulturnika będą mogli zdobyć bezpłatne wejściówki na wybrane wydarzenia. Kulturnik aktywizuje również sektor prywatny na rzecz finansowania kultury. Nie jest to jednak serwis społecznościowy, choć w założeniu działa w oparciu o zasięg już istniejących serwisów tego typu. Aplikacja wykorzystując geolokalizację pokazuje nam wydarzenia kulturalne w najbliższej okolicy. Posiada również możliwość filtrowania wydarzeń, w zależności od naszych preferencji (teatr, koncert, spotkanie).

kulturnik2

 

Bliskokultury.pl – to serwis, który wykorzystując technologię geolokalizacji pokazuje nam zabytki w najbliższej okolicy. Gdy zainteresuje nas jeden z nich, możemy dowiedzieć się więcej na jego temat i wyznaczyć trasę dojścia z miejsca w którym się znajdujemy.
Link: bliskokultury.pl
Feed The Art – pomysł opiera się na znanych wszystkim zasadach zabawki tamagotchi. Jak piszą autorzy aplikacji: „Dzięki Feed The Art zyskasz niezwykłego, nowego przyjaciela. Będzie to kotek, który żywi się sztuką i nigdy Cię nie opuści. Będzie on zawsze w Twoim smartphonie. Twoim zadaniem jest zadbać o to, aby kotek nie poczuł się smutny. Aby do tego nie dopuścić musisz pielęgnować go w niezwykły sposób – poprzez obcowanie ze sztuką. Zaintrygowany? Odkrywaj sztukę!
Link do testów: https://play.google.com/apps/testing/com.planis.johannes.feedtheart.bambino

feed

Vintage Date – webowa aplikacja randkowa z generatorem graficznych anonsów matrymonialnych nakładanych na unikatowe fotografie z XIX i XX stulecia. Użytkownik tworzy swój anons na podstawie zdigitalizowanych zasobów i umieszcza go w serwisie. Aplikacja w sposób prosty w obsłudze i jednocześnie dający duże pole do własnej twórczości ma pobudzać użytkowników do kreatywnego wykorzystywania zdigitalizowanego dziedzictwa. Co więcej, Vintage Date stałby się platformą nawiązywania nowych znajomości i wymiany myśli z kulturą cyfrową w tle.

804501_889737337774851_588670206_n

Arteum – pozwoli nam przenieść nasze selfie w czasie. W aplikacji znajduje się baza portretów dam i dżentelmenów, którym można podmienić twarz. Użytkownik może zrobić sobie zdjęcie, następnie umieścić je w wybranym portrecie z galerii, dodać do niego opis, a następnie podzielić się nim ze swoimi znajomymi.
Link: test

Puzzleum – jest edukacyjną adaptacją gry „15 Slides”, wykorzystującą zdigitalizowane dzieła sztuki jednej lub wielu instytucji kultury. Obrazy, fotografie lub innego rodzaju grafiki stają się układanką, którą gracz ma za zadanie rozwiązać. Uporządkowanie dzieł w poziomy powiązane tematycznie lub lokalizacyjnie pozwala na poznawanie przez uczestnika gry grup dzieł jako spójnej całości. Tym sposobem użytkownik składa i zbiera całe kolekcje dzieł sztuki, wypełniając swoje własne, wirtualne Puzzleum.

Aplikacja, oprócz celów rozrywkowych i poznawczych, może spełniać również rolę promocyjną. Z jednej strony umożliwia instytucjom kultury nagradzanie graczy za udane ułożenie części ich zbiorów np. za pomocą darmowej wejściówki, z drugiej – odwiedzenie takiej instytucji może odblokować kolejne poziomy gry.

device-2015-10-17-161937 device-2015-10-17-163135